fredag 26 november 2010

Day 04- What you ate today

Spännande inlägg, det kan vara allt från nudlar till en fin rådjurstek med gelésås..
Men just idag stod följande på menyn:

Fjärilskotlett och ris serveras med en kryddig löksås.
 (tillagningstid: max 30 min)
Här är ingredienserna,borsett från soya och ev mjöl till redning av sås.     



Värm matfettet tills det slutar "prata", lägg i den köttsidan som du kryddat, samt krydda andra sidan.
Jag som då är ett freak av stark mat,fullkomligt öser på kryddor (när jag ska äta ensam).
Bästa kryddorna anser jag komma från Kryddhuset.

Sätt på risvattnet,hacka lök och grönsaker. Till detta hade sparris eller broccoli passat utmärkt,men hade endast gurka och tomat hemma,så vad gör man?! =)

Håll koll på kotletterna,vänd dem när kanterna vitnat.
Koka upp riset
När det är ca 5 min kvar av risets koktid, börja då med såsen, brukar ha släta såser,men idag fick Herr Lök bekanta sig med stekspaden,stek då löken tillsammans med köttet, häll på mjölk/gräddblandningen.
Ha i eventuell tomatpuré och soya, tillsätt de kryddor du tycker saknas, bättre att salta på slutet än badda in köttet i det, blir så mycket bättre =)
(red såsen till önskad tjocklek)


Mitt sista tips är att inte blogga samtidigt som du äter,attans så kall maten blev =)

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar