söndag 17 april 2011

Varg

Varg, ett ord som skrämmer endel och gör andra arga.

Ämnet "varg" är oerhört debatterat, och det väcker många olika känslor, hos olika människor.
Jag personligen är kluven ända in i märgen när det kommer till detta djur.

Precis som alla andra vilda djur vi har i naturen, behövs den för att hålla faunan jämn och stabil.
Låta naturen gå sin gilla gång, som det kallas.
Jag anser att  vargen ska finnas, i rätt antal individer och i normala flockar.
Precis som de andra djuren.
Jag säger JA till jakt på varg, jag säger tillika JA till jakt på rådjur,älg,räv,vildsvin osv.

För några år sen, tror det var 2009, blev debatten om vargstammen otroligt omrörd i media och folkmun.
Det skapades sidor på internet där man loggförde vart man sett varg, hur stora tassavtrycken var, hur förjävligt de rört sig på vägarna.
I det rycket gav sig minsann varje jägare ut i skog och mark för att leta spår, var det en tävling att lägga ut info på den hemsidan? För så galna har jag aldrig upplevt folket innan.
Jag var också ut i skogen, tittade på olika spår i snön, fick adrenalinkickar när det blev spännande osv, så jag var inte mycket bättre själv.
Det enda jag kan försvara mig själv med är att jag gjorde det för att jag gillar att vara ute i naturen.
Men varför ska jag försvara mig själv?
Just för att ämnet är så spänt?

Så vidare till jakthundar som förolyckats i jaktsammanhang.
Det är självklart hemskt att hundarna blivit skadade, brutalt mördade och delvis uppätna, det är verkligen hemskt,skulle det hända min hund skulle jag säga många fula ord om gråbenet. Det är jag övertygad om!
Är man så rädd om sin hund, att man inte vill riskera att den blir uppäten,kanske man inte ska använda den till jakt?
"Men det var inte såhär förr, det har förvärrats, det verkar inte finnas stopp på hur kullarna förstoras"
Och det är delvis därför det har blivit lagligt med vargjakt!
Var glada och nöjda över att även kostymnissarna nere i Riksdagen lyckats inse (eller vad de gör)

Varför jag gnäbber om ämnet idag är för att jag läste på aftonbladet.se förut

EXTRA
"Tog barnet och sprang"

En familj hade alltså mött varg ute på en väg, deras hund gick 80 m före, såklart utan koppel.
Vargen drog i väg med hunden, och nu hittas delar av hunden i skogen.
Mamman flydde med barnvagnen.

Hemskt, jätte hemskt! För hunden, för familjen som förlorat en kamrat.
Jag skulle också bli chockad om jag mötte en varg, jag vet inte hur jag skulle reagera vidare, lätt för mig att sitta här och tycka och tro.
Men ärligt så är jag nog mera rädd för att möta en galen älg på språng,än en varg.
Den dagen det finns färska upplysningar om att en varg ätit upp en människa i den svenska skogen,den dagen kommer jag rycka öronen åt mig!
Men tills dess, har vi inte värre, och mer onaturliga saker att sätta som extranyheter på första sidan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar